Nieuws, tips en wetenswaardigheden over Cambridge Weight Plan & afvallen


Op deze pagina zal ik regelmatig nieuwtjes, tips en wetenswaardigheden plaatsen met betrekking tot alles wat te maken heeft met Cambrigde en afvallen in het algemeen. Als je eenmaal bezig bent je levensstijl te veranderen naar een gezonde en verantwoorde levensstijl dan wil je hier natuurlijk alles over weten!



Diëten... wat is waar en wat is nu niet waar? De komende tijd ga ik 19 berichtjes posten over de meest voorkomende dieet onwaarheden. Deel de berichtjes gerust met familie, vrienden of kennissen.

Dieet onwaarheid nr. 1

Dieet onwaarheid 1: Sommige suikers zijn beter dan andere.

Kristalsuiker, agave, kokosbloesemsuikers, honing, ze worden allemaal op dezelfde manier door het lichaam verwerkt. Bijzondere (en dure) vormen van suiker worden gepitcht door slimme marketeers en zijn gebaseerd op zeer wankel wetenschappelijk bewijs. De beste manier om minder suiker te eten, is het zelf niet overal in te doen en zuinig aan te doen met frisdranken, sappen, desserts, snoep, koek, taart en (bijna) kant-en-klaar-producten.

Dieet onwaarheid nr. 2

Dieet onwaarheid 2: Na acht uur 's avonds eten word je dik.

Calorieën kunnen geen klokkijken. Of je nu om 20.00 uur eet, om 23.30 uur nog iets naar binnen werkt of midden in de nacht gaat kijken of het lampje in de koekkast nog brandt, je wordt er niet dik van. Overgewicht ontstaat als het totale aantal calorieën dat je per etmaal binnenkrijgt stelselmatig hoger is dan het aantal calorieën dat je in die periode verbrandt. Het tijdstip waarop je iets eet, heeft geen invloed. Het enige risico van laat eten, is brandend maagzuur en een wat onrustige slaap en dat vaak alleen na een machtige hap.


Dieet onwaarheid nr. 3

Dieet onwaarheid 3: Van gezond eten val je af.

Ook in gezonde voedingsmiddelen zoals noten, avocado, hummus en olijfolie kunnen veel calorieën zitten. Of je ervan afvalt of niet, hangt af van de porties die je eet!

Dieet onwaarheid nr. 4

Dieet onwaarheid 4: Door meerder kleine porties te eten, verbrand je meer.

Hoe je je maaltijden binnenkrijgt - verdeeld in muizenhapjes of met drie eetmomenten per dag - heeft een te verwaarlozen effect op het metabolisme. Wat het meeste invloed heeft op je BMR (de mate waarin je lichaam in rust verbrandt) is de samenstelling van je lichaam en je maat. Mensen met veel spierweefsel of overgewicht verbranden in het algemeen meer calorieën. Je spieren onderhouden is dus een effectievere manier om meer te verbranden.


Dieet onwaarheid nr. 5

Dieet onwaarheid 5: Door een maaltijd over te slaan spaar je calorieën uit.

Maaltijden overslaan kan zo hongerig maken dat de kans groter wordt dat je naar een snack grijpt waar minder voedingsstoffen in meer calorieën in zitten dan in een gezond ontbijt of een gezonde lunch. Sla je een paar dagen achter elkaar maaltijden over, dan kan dit zelfs je metabolisme vertragen, zodat je minder afvalt dan wanneer je normaal zou hebben gegeten.

Dieet onwaarheid nr. 6

Dieet onwaarheid 6: Je kunt in twee weken vijf kilo afvallen.

Met een crashdieet is dat inderdaad mogelijk, maar je verliest dan vooral vocht en spierweefsel. Het daadwerkelijke verlies vetweefsel zal hooguit een kilo zijn en het doet niets voor je energie, humeur en metabolisme. Crashen is bovendien bijna een garantie om te gaan jojoën.


Dieet onwaarheid nr. 7

Dieet onwaarheid 7: Hoe minder vet je eet, hoe beter.

Je lichaam heeft koolhydraten, proteïnen en vet nodig om goed te functioneren. Vet is niet alleen een bron van energie, je haalt er ook vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren uit. Het idee dat vet een dikmaker is, is allang achterhaald: het gaat om je totale calorie inname en verbranding. Sterker nog, in light producten met minder minder vet zit vaak zoveel suiker om ze toch goed te laten smaken, dat ze alsnog dik maken. Ook omdat je er makkelijk meer van eet, in de veronderstelling dat het geen kwaad kan. Vet hoort op het menu, bij voorkeur in de vorm van zachte bakproducten, noten, vette vis, avocado en plantaardige oliën. Niet te veel, liefst in combinatie met proteïne, want dat zorgt voor langere verzadiging.

Dieet onwaarheid nr. 8

Dieet onwaarheid 8: Water spoelt het vet uit je lijf.

Water is geweldig. Al je lichaamsfuncties werken beter als je voldoende vocht in je lijft hebt. Maar je spoelt er geen vetcellen mee weg en je valt er niet van af. Na het opstaan een glas lauwwarm water drinken is goed voor je stoelgang en een kwartier voor het eten een groot glas water drinken kan helpen niet te veel te eten omdat je eerder een vol gevoel krijgt. Heel veel water drinken is ook niet honger stillend, er zit namelijk niets in. Te veel water drinken is zelfs ongezond; je spoelt er alle elektrolyten (mineralen) mee uit je lijf. Hou het op een tot anderhalve liter vocht per dag (thee en soep tellen ook mee).


Dieet onwaarheid nr. 9

Dieet onwaarheid 9: Na het sporten moet je veel proteïnen eten.

Proteïnen zijn belangrijk voor het herstel van je lichaam na een stevige work-out. Als je echter gezond en gevarieerd eet en geen topsport bedrijft, heb je geen aanvullende shakes nodig. Je lichaam haalt wat het nodig heeft met gemak uit je dagelijkse voeding.

Dieet onwaarheid nr. 10

Dieet onwaarheid 10: Van te veel suiker krijg je suikerziekte.

Van suiker eten krijg je geen suikerziekte (diabetes). Het risico op diabetes wordt wel verhoogd door overgewicht en inactiviteit. Het is een nare ziekte, dus alle reden om van de bank te komen en je niet dik te snoepen.


Dieet onwaarheid nr. 11

Dieet onwaarheid 12: Fruit bevat evenveel suikers als snoep.

In sommige gevallen klopt dat. Zo bevat een halve mango 19 gram koolhydraten en een Bossche bol 18 gram. Nu bevat die halve mango in totaal 80 calorieën en die bol 270 calorieën, zodat er toch wel iets voor de mango te zeggen is, ook gezien de voedingswaarde. Let je op je suikerinname dan is het echter handig je dagelijkse portie fruit slim te kiezen. Zo bevatten kiwi's, rode bessen en mandarijnen naar verhouding veel bouwstoffen en weinig koolhydraten en calorieën. Druiven en appels zijn fruitsoorten waar naar verhouding veel suiker in zit en weinig vitaminen en mineralen. Grootste valkuil? De ultra hippe granaatappel is met 26 gram koolhydraten per stuk een suikerbom.

Dieet onwaarheid nr. 12

Dieet onwaarheid 11: Van koolhydraten word je dik.

Alleen als je er te veel van eet. Snelle koolhydraten (snoep, snacks, witmeel producten, gebak) zijn inderdaad potentiële dikmakers, maar trage koolhydraten zijn juist goed voor je. In de nieuwste gezondheidsadviezen staat dat je dagelijks tenminste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkoren producten moet eten. Dat staat voor minimaal drie volkoren boterhammen; ongesuikerde muesli en havermout tellen ook mee. Dat je van koolhydraatarme diëten toch afvalt, komt omdat die meestal ook caloriebeperkend zijn, wat wel zoden aan de dijk zet als je wilt afvallen.


Dieet onwaarheid nr. 13

Dieet onwaarheid 13: Met juicen krijg je het beste van groente en fruit binnen.

Juicen levert spectaculair veel afval op en een sapje dat vooral uit suikers bestaat. Nuttig je je groente en fruit bij voorkeur vloeibaar, mix ze dan liever in de blender, dan krijg je tenminste ook nog de vezels binnen.

Dieet onwaarheid nr. 14

Dieet onwaarheid 14: Van glutenvrij eten val je af.

Niet als je in totaal meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Speciale glutenvrije producten bevatten ter compensatie van de smaak vaak meer vet dan de normale varianten, zodat je er zelfs van kunt aankomen. Glutenvrij eten is alleen zinvol voor coeliakiepatiënten.


Dieet onwaarheid nr. 15

Dieet onwaarheid 15: Detoxen zet je verbranding op scherp.

Het enige wat detoxen (een paar dagen leven op kruidenthee, bouillon, sapjes en groente- en fruitsmoothies) doet, is je verbranding op een laag pitje zetten. Het risico hiervan is dat je dubbel zo snel aankomt als je weer normaal gaat eten. Een "grote schoonmaak houden" helpt niet om sneller, beter, slanker en efficiënter te verteren of te verbranden. Het is bovendien niet nodig, want je lichaam is een briljante afvalverwerkingsfabriek die de boel zelf prima schoon en scherp houdt.

Dieet onwaarheid nr. 16

Dieet onwaarheid 16: Van sporten val je af.

In principe zou je door te sporten meer moeten verbranden, zodat het kan helpen om af te vallen. In de praktijk overschatten mensen wat ze verbranden en hebben ze na het sporten zo'n trek dat ze de verbrande calorieën er onmiddellijk weer aan eten. Sporten is geweldig voor je bloeddruk, je cholesterol, je longen, je botten, je spieren en je humeur, maar om af te vallen, is letten op wat je eet veel effectiever.


Dieet onwaarheid nr. 17

Dieet onwaarheid 17: Er bestaan diëten waarmee je plaatselijk afvalt.

Het is onmogelijk om met een dieet alleen op je buik, onderkin of dijen af te slanken. Vet vormt een laagje over het hele lichaam, met extra depots op de borsten, heupen, billen en dijen. Het komt er niet op een plaats aan en als je afvalt gaat het vet er ook over de hele linie langzaam af.

Dieet onwaarheid nr. 18

Dieet onwaarheid 18: Eet geen proteïnen en koolhydraten in dezelfde maaltijd.

Dit fabeltje is voortgebracht door Fit For Life, een dieetrage uit de jaren tachtig, die verbood om in een maaltijd aardappels en vlees of brood met kaas te eten, om 'gisting in de maag' te voorkomen want daar zou je van aandikken. Dat mensen ervan afvielen was puur omdat ze in totaal minder aten. Maag en darmen vormen samen een geestdriftige, gistende, knedende en pruttelende voedselverwerker die niet terugschrikt voor welke combinatie van vet, proteïnen en koolhydraten dan ook.


Dieet onwaarheid nr. 19

Dieet onwaarheid 19: Een dieet is de beste manier om af te vallen.

Van elk afslankdieet val je af; wie het volhoudt verliest gemiddeld tussen de twaalf en dertien kilo. Daarna zijn de rek en motivatie er meestal uit, vallen de meeste diëters terug in oude eetgewoontes en komen ze weer aan. De beste manier om af te vallen, is om je manier van leven om te gooien. Ga gezonder eten, zorg dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt en neem elke dag voldoende lichaamsbeweging.


Cambridge Weight Plan - Afslankstudio Beverwijk nieuws